Home Page Bens Web
 
NAVIGATIE



 

 

 

Hof van Gethsemane

 

Home  |  Zoeken  |  Contact  |  Site index

 


Wat men schreef

 

Bensweb > Hof van Gethsemane > Wat men schreef
       

Mogen we aannemen dat de huidige locatie van het Hof van Gethsemane de juiste is?

Origen († 253 n.Chr.) schreef n.a.v. zijn commentaar op Matheus en Marcus dat het niet voor niets was dat zij de naam van de plaats noemden.

Eusebius (333 n.Chr.) schreef in z’n Onomasticon: "De gelovigen komen hier nog steeds om te bidden." ‘Nog steeds’ betekent hier niet dat dit onophoudelijk was gebeurd in de afgelopen eeuwen. Hoe dan ook ging Christenen uit Jeruzalem in de 4e eeuw bidden, op de plaats waar volgens traditie (overlevering) Jezus bad tijdens zijn doodstrijd. Het is zeker dat, door de topografische gegevens van de evangelisten, de fout – als daar sprake van zou zijn – niet groot kan zijn geweest.

St. Jerome (390 n.Chr.) vertaalde Eusebius’ Onomasticon. Hij was geen letterlijke vertaler en voegde hedendaagse elementen toe. Eusebius schreef: "Gethsemane, de plaats waar Jezus in doodsangst gebeden heeft. Het is gelegen bij de Olijfberg. De gelovigen gaan er tegenwoordig nog steeds bidden." St. Jerome herschreef dit tot: "Gethsemane is de plaats waar Jezus bad voor zijn doodsangst. Het is gelegen aan de voet van de Olijfberg. Tegenwoordig is er een kerk gebouwd." In 1920 vonden er opgravingen plaats (zie afbeelding rechts) en werden de fundamenten blootgelegd, zodat er zonder twijfel is vast te stellen waar de kerk stond. Deze stond exact naast het huidige Hof van Gethsemane; op de plek waar in 1924 de Basiliek van Alle Naties (ook wel Basiliek der Doodsangst) werd gebouwd over de fundamenten van de kerk die er in de 4e eeuw was gebouwd.

Wat men schreef: Judas’ verraad

Volgens de traditie werden de plaats van waar Jezus in Doodsangst bad en de plaats waar hij door Judas werd verraden op twee verschillende plaatsen gesitueerd. Johannes (18:4) gebruikt de woorden "hij ging uit". Hiermee kan de plaats net buiten het Hof bedoeld worden. Latere traditie gaat echter uit van een andere locatie.

De pelgrim Theodosius (530 n.Chr.) schreef: "Het dal van Josafat ligt daar. Daar verraadde Judas Jezus. Daar is de Kerk van de Maagd Maria, de moeder van Jezus. Daar waste Jezus de voeten van zijn discipelen en at met hen. Er zijn vier zitplaatsen waar Jezus zat met zijn discipelen. Dit is exact de plek waar de Pelgrim Piacenza de plaats van verraad situeerde.

De pelgrim Piacenza (570 n.Chr.) schreef: "We gingen de Olijfberg in de vallei van Gethsemane, waar Jezus was verraden. Deze plaats heeft drie waarop hij zat…" Deze traditie werd in de 12e eeuw bevestigd. Daar Jezus gewend was om zich met zijn discipelen terug te trekken in het Hof van Gethsemane, zou de grot een prima toevluchtsoord zijn geweest voor de winterregens. Zelfs de aanwezigheid van de grot kan een reden geweest zijn het Hof van Gethsemane als plaats van bijeenkomst te gebruiken.

We kunnen er vanuit gaan dat Jezus en zijn drie dierbaarste discipelen op een gegeven moment het Hof van Gethsemane verlieten om zich bij de andere acht apostelen te voegen in de grot waar zij schuilden. Toen Judas kwam zei Jezus: "Sta op. Laten we gaan Hij die me zal verraden is nabij." Tien gingen ze "uit" de grot en ontmoetten Judas (Matheus 26:46 en Johannes 18:4). Het lijkt erop dat – hoewel deze plaats eerst met een rots werd geassocieerd – de plaats van het verraad en de arrestatie van Jezus werden gesitueerd in de grot vlakbij het Hof van Gethsemane.

 
 

           
Deze site is gemaakt door B.J. Hilgers
Schrijf a.u.b. in het gastenboek.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 25.05.2002

 
 

Home  |  Zoeken  |  Contact  |  Site index